Etelä- Suomi

SUOMEN JÄÄPUTOUSKIIPEILYPAIKAT Leo Määttälä 1999

PÄÄKAUPUNKISEUTU

NUUKSION JÄÄPUTOUKSET

Nuuksion järviylänkö sijaitsee Pohjois- Espoossa ja siellä on pääkaupunkiseudun jylhimmät erämaat. Nuuksion Pitkäjärven länsirannalla olevilla jääputouksilla on kiipeilty jo 1980- luvun alusta saakka. Siellä on useita 10-25 m korkeita jääputouksia. Jyrkkyyttä eri reiteillä on 60-90o. Nuuksiossa voi kiivetä yleensä kahtena vuoden ensimmäisenä kuukautena, mutta parhaimpina talvina on kiipeily päästy aloittamaan jo marraskuun lopussa. Monena talvena alaköysinousut eivät ole mahdollisia liian ohuen jään vuoksi.
Ajo- ohje: Käänny Kehätie kolmoselta vanhalle Turuntielle numero 110, kyltissä lukee Veikkola, Aja sitä 4 kilometriä, käänny oikealle kyltin Nuuksio kohdalta, aja sitä tietä 8 kilometriä, kunnes tulet Solvallan laskettelurinteen alle. Jääseinämät näkyvät vasemmalla Pitkäjärven vastarannalla. Autot tulee jättää 500 metriä ennen laskettelukeskusta olevan urheiluopiston kohdalla olevalle isolle parkkipaikalle.

Rannassa 500 metrin matkalla olevat jääputoukset jakautuvat kolmeen sektoriin. Vasemmalla on jäätilanteesta riippuen kahdesta neljään noin 15 metriä korkeata, ja jyrkkyydeltään 70- 85 asteista reittiä. Keskialueella on useita muutaman metrin korkuisia jääbouldereita. Oikealla on korkeimmat putoukset: 20 metrinen, liki pystysuora Oikea Suora on pienessä leikkauksessa, ja sen vasemmalla puolella 30 metriä korkea, alaosastaan puikolla alkava jääputous. Hyvänä jäätalvena sen vasemmalla puolella on vielä yksi jääputous. Syysvaroitus: Vaikka järven jää kantaisi jo kauttaltaan hyvin, jää on hyvin ohutta vasemman sektorin reittien juuressa, jossa reitit lähtevät vesirajasta, sillä virtaava vesi ja kallion massa pitää vettä vielä lämpimänä rannassa.

nuu01 nuu02

KAUHALAN JÄÄKIIPEILYPAIKKA

Kirkkonummen Kauhalassa Helsingin ulkoilualueen lähistöllä on aivan tien läheisyydessä noin 15 metriä korkea ja 20- 50 metriä leveä jääseinämä, jyrkkyyttä eri reiteillä on 60 – 80 astetta. Seinämällä veden virtaus on suurempaa, kuin Nuuksiossa, ja niinpä jää siellä on yleensä paksumpaa. Alaköysinousuihin pääsee aikaisemmin, kuin Nuuksiossa, ja kun seinämä on auringolta varjossa, saattaa siellä kiipeillä myöhempään keväällä.
Ajo- ohje: Aja Turun moottoritien ja Kolmoskehän liittymästä kolmoskehätietä länteen 6 kilometriä, käänny oikealle Siuntioon johtavalle tielle numero 1130, aja sitä 6 kilometriä, käänny oikealle kyltin Kauhala kohdalta, aja kilometri, käänny vasemmalle Westerkullantielle, aja Westerkullan kartanon pihapiirin läpi. sen jälkeen tulee kapea puron silta ja sadan metrin päässä on Helsingin Kaupungin Kauhalan ulkoilualueen parkkipaikka. Jätä auto tähän ja kävele takaisin puron sillan yli ja käänny oikealle seuraavasta tienhaarasta ja kävele muutama sata metriä, jääputous on vasemmalla. Autoa ei saa jättää tien laitaan jääputouksen lähelle.
Kesäkiipeilypaikalle pääsee kävelemällä Ulkoilualueen parkkipaikalta vasemmalle puroa seuraten polkuja myöten muutaman sadan metrin matkan. Kallio on parikymmentä metriä korkea.
Helsingistä pääsee myös toista reittiä Kauhalaan. Aja Hankoon johtavaa tietä, eli Länsiväylää Espoonlahteen, käänny siellä oikealle Siuntioon johtavalle tielle numero 1130, aja sitä toistakymmentä kilometriä, kunnes tulet kyltin Kauhala kohdalle, käänny oikealle, j.n.e.

kauhala1 kauhala2 kauhala3

SALON ALUE

10 metriä korkea ja noin 50 metriä leveä jääputous löytyy Salosta muutama kilometri länteen. Seinämällä on useita reittivaihtoehtoja, jyrkkyyttä 60- 90 astetta ja pitkä boulderpoikkari.
Aja Salosta puolenkymmentä kilometriä Turkuun päin, käänny vasemmalle Angelniemelle johtavalle tielle, aja noin puoli kilometriä, käänny vasemmalle johtavalle tielle, aja sitä vajaa 3 kilometriä, jääseinämä näkyy vasemmalla.
Myös Muurlan lasitehtaan lähikalliolla on joinakin talvina jää- ja mixedkiipeilymahdollisuuksia.

TAMPEREEN ALUE

RUOVEDEN KALLIOJÄRVI

Jääputous, korkeus 25 metriä, jyrkkyys 50 astetta, portaittainen, jäätä paljon.
Sijainti Tampereelta pohjoiseen Ruovedellä. Ajo- ohje: Aja Tampereelta Jyväskylään johtavaa tietä Orivedelle, käänny vasemmalle Ruovedelle johtavalle tielle numero 66. Aja Ruovedeltä Kuruun johtavaa tietä numero 337 3,7 km, saavut Patalantien risteykseen, paikoita, jos tilaa risteyksenoikeaan laitaan ( taloon päin katsottaessa) . Risteyksestä kävellään ensin noin 50 m talon pihaan johtavaa tietä, jolta käännytään vasemmalle Kalliojärven rantaan johtavalle mökkitielle. Jääputous näkyy oikealla järven rannalla. Kävelyaika maantieltä putoukselle 15 min.

RUOVEDEN ISO HELVETINJÄRVI

Jääputouksen korkeus 25 metriä, jyrkkyys maksimissaan 70- 75 astetta, jäätä paljon
Ajo- ohje: Tampere- Orivesi- tie 66 Ruovesi, jatka Ruovedeltä 12 km Virtojen suuntaan, käänny vasemmalle Pourun tielle kyltin Vaskivesi 22 kohdalta, aja 13 km , käänny vasemmalle Vuorijärventielle, jota ajetaan 2,8 km. Autojen pysäköinti metsälinjan ja tien risteykseen. Jätettävä riittävästi ajotilaa, sillä tiellä on paljon käyttöä. Autojen pysäköintipaikalta kävellään pohjoiseen johtavaa metsälinjaa/ tietä noin 200 metriä ja käännytään itään 90 astetta. Kuusimetsä viettää Helvetinjärvelle. Kävelyaika alle 30 min.

helvetinj

KOUVOLAN YMPÄRISTÖ, VALKEALAN JÄÄKIIPEILYPAIKAT

PYÖRÄMÄKI on Valkealan suosituin jääkiipeilypaikka, 2 reittiä, joilla korkeutta 15- 20 metriä, jyrkkyyttä 80- 90 astetta. Kallio avautuu etelään.
Ajo- ohje: Aja Kouvolasta Mikkeliin johtavaa tietä Valkealan taajaman ohi noin 8 kilometriä, käänny oikealle kapealle soratielle ( Pyörämäentie) kyltin Rasi kohdalta, aja suoraan noin 3 km, kunnes oikealle kääntyy tie Peuhuun. Älä käänny , vaan aja suoraan noin 400 m, oikealle lähtee kapea tie, ja sen alussa parkkipaikka autolle. Jätä auto tähän, ja lähde vasemmalle polkua myöten kävellen noin 400 m. Jääputoukset pellon ja kallion välissä. Laskeutuminen kävellen 50m jääputousten länsipuolelta.

pyoromaki1 pyoromaki2

mikko1

IMATRAN YMPÄRISTÖ, SIMPELEEN HAUKKAVUORI

Jääputous, korkeus 22m, jyrkkyys 80-90 astetta ,ajo- ohje löytyy kesäkiipeilypaikoista