Koko lista

Alkuperäinen versio koottu v. 1994, täydennetty muutaman kerran. Suurin osa ajo- ohjeista on muiden kertomaa, En ota vastuuta näiden ajo- ohjeiden paikkaansapitävyydestä. Reitit ja kyltit muuttuvat, tiedot ovat puutteellisia ja jos eksytte, niin lähettäkää minulle parempi ajo- ohje, jotta muiden viattomien ei tarvitse kärsiä näistä puutteellisista ohjeista. Toivotan menestystä etsintään ja tsemppiä!!!

KIIPEILY- JA LASKEUTUMISKIELLOT
Kiipeilijöiden määrän kasvaessa on tullut ongelmia monista asioista. Suosittujen kiipeilyreittien laelta ja juurelta on kasvillisuus ja maan pintakerrokset kuluneet pois. Kiipeilykallioiden läheisyydessä olevat yksityistiet ja liittymät ovat tukkeutuneet autoista. Joidenkin kallioiden luonnonsuojelun astetta on nostettu, ja tästä on tullut erilaisia kieltoja ja rajoituksia.

Vaikka kiipeily kuuluu ns. Jokamiehenoikeuksiin, niin maanomistaja voi kieltää kiipeily- ja köydellä laskeutumistoiminnan maillaan, jos siitä aiheutuu huomattavaa haittaa. Tällaisia voi olla esim. autojen virheellinen paikoittaminen, kulkupihapiirin läpi, meluaminen seinämällä, luvaton porahakojen asentaminen ja nuotion teko. Ennenkuin menet uudelle kalliolle, kysy paikalliselta kiipeilykerholta , onko siellä kiipeily ja laskeutuminen sallittua, mihin paikoitetaan ajoneuvot, ja mitä kautta kuljetaan. Käyttäydy asiallisesti keskustellessasi mahdollisen maanomistajan kanssa ja ymmärrä viedä autosi pois yksityistieltä, jos joku niin kehottaa, sillä nykyiset maatalouskoneet saattavat olla hyvinkin leveitä. Pihapiiri tarkoittaa 150 metrin säteellä piirrettyä ympyrää asumuksen suojaksi.

Katso netistä Suomen Kiipeilyliitto, access-asiat, kiipeilyrajoitukset ja kiipeilykiellot. Näitä kiipeilyliitto päivittää aina ajantasalle.

Kalliokiipeilypaikat alueittain

Joensuu ja ympäristö
Muu Suomi

Pääkaupukiseutu

TAIVASKALLIO Boulderkallio, korkeutta 4 – 6 m, reittejä noin sata, skaala helposta vaikeaan. Vanhimmat reitit peräisin jo 1950- luvulta. Kaksi pääkalliota: Keulamuuri Panuntien varressa ja korkeampi länsimuuri 200 m pohjoiseen Taivaskallion korkeimman kohdan laella. Sijainti Käpylän kaupunginosassa Panuntien varressa.

LAUTTASAARI Boulder-reittejä meren rannalla sijaitsevalla siirtolohkareella. Reitit enimmäkseen vaikeita, mutta myös muutama helpompi. Helsingin parhaita bouldereita. Ehdottomasti käymisen arvoinen. Sijainti Lauttasaaren kupeessa olevan Koivusaaren kärjessä. Vieressä on Koivusaaren pursiseuran rakennus.

MEILAHTI Boulder- ja yläköysireittejä, korkeus 8 m. Reitit keskivaikeasta vaikeaan, pitkä poikkikulku. Sijainti Seurasaarentien varrella.

HAAGA boulder ja yläköysireittejä, korkeus 5 – 7 m. Reittien nimet on maalattu kallioon. Reitit oikealta vasemmalle: Fakiiri 7, nimetön halkeama 5+, Cosmic Mindfucker 7-, Miranol 6, Jerry 7-, Keinosiementäjä 6+ (oikeanpuoleista seinää ei käytetä), Just Do It 6-, Punkkari 7-, Lisäksi helpompia halkeama ja kitkareittejä. Ajo-ohje: Kohdassa jossa Orapihlajantie tekee mutkan vasemmalle, näet metallikehikkoisen korkeajännitepylvään. Sen vasemmalta puolelta alkaa polku, kävele sitä n. 100 m, polku kaartuu oikealle ja suoraan lähtee pienempi polku, sitä n. 60 m alas, seinämä oikealla.

RIISTAVUORI Edellisestä muutama sata metriä etelään boulderpaikka, parikymmentä reittiä. Sijainti Riistavuorenkujalla, påääseinämä Riistavuorenkuja kolmosen nurkalla, lisää reittejä Riistavuorenkuja kuutosen länsipuolella

PIHLAJAMÄKI, PIHLIS Boulderkallio, useita portaittaisia seinämiä, korkeutta 3 – 6 m, halkeama- ja seinämäreiteillä vaikeutta nelosesta seiskaan. Seinämä korkealla mäellä. Kiipeilykelpoinen jo aikaisin keväällä ja kuivuu nopeasti sateen jäljiltä. Paljon lasinsirpaleita, joten varovaisuutta mukaan. Sijainti Lahdentien ja Pihlajamäentien kulmauksessa.
NAULAKALLIO Boulder- ja yläköysireittejä. Sijainti Mellunmäessä

MELLUNMÄEN boulderit. Vaikeita boulderreittejä. Sijainti: aja ensin mellunmäentietä, paikassa missä saariseläntie ja saariselänkuja yhtyy, on kallioon louhittu pieni parkkipaikka. Tästä kallion yli koilliseen 50 m. osa reiteistä merkattu tussilla.
kuva Mellunmäestä

ROLLARIT parikymmentä reittiä, korkeutta 8 – 12 m, vaikeutta nelosesta seiskaan. Suosittu kiipeilykallio Itä-Helsingissä. Sijainti: Itäväylältä käännytään Kehä III:lle, ajetaan noin 700 m, kallio oikealla rinteessä ennen peltoja. Itäväylältä länteenpäin tultaessa kiihdytyskaistan loppupäässä sulkuviivan ulkopuolella on tilaa noin 10 autolle. Kulku kalliolle aidan viertä kulkien länteen päin ja vasta aidan loputtua kalliolle.

KÄÄRMEKALLIO, muutama helppo yläköysireitti, korkeutta 10 – 12 m. Valoisa eteläseinämä, kuivuu keväisin nopeasti. Reitit helppoja, sopivat alkeisharjoitteluun. Sijainti: Kehä kolmosen ja vanhan Lahdentien risteyksessä.

KERAVA, KISAKALLIO 4 – 6 m korkea boulderpaikka, noin 30 reittiä. Sijainti: Keravan taajaman pohjoisosassa. Käänny Ylikeravantieltä Pihkaniitynkujalle. Kallio Kisaveikkojen majan pohjoispuolella.

NUUKSIO, SOLVALLA. Eteläseinämä, korkeus 12 – 17 m. Kymmenkunta reittiä viitosesta seiskaan, kuivuu nopeasti. Sijainti Pohjois-Espoossa. Käänny Kehä Kolmoselta Vanhalle Turuntielle (kyltissä lukee Veikkola). Muutaman kilometrin jälkeen käänny oikealle Nuuksiontielle. Seinämä sijaitsee kilometri ennen Sovallan laskettelukeskusta oikealla puolella tietä aivan tien vieressä. Autojen paikoitus kallion kohdalla olevalle levikkeelle siten, että autot eivät ole yhtään tien puolella, muussatapauksessa Solvallan opiston isolle parkkipaikalle. (Talvisin myös jääputouskiipeilypaikka laskettelukeskuksen kohdalla järven takana.)

KIRKKONUMMI, KVARNBY toistakymmentä reittiä 9 – 25 m korkealla valoisalla eteläseinämällä. Kivi karheata graniittia, reiteillä vaikeutta nelosesta seiskaan. Aja Kirkkonummen keskustasta Evitskogin tietä muutama kilometri, käänny vasemmalle ja aja Myllykylän soratietä muutama kilometri Meikon ulkoilualueen parkkipaikalle. Kävele hiekkatietä ajokieltomerkistä kilometrin verran. Kallio oikealla aivan tien vieressä. (tästä länteen)

PIKKALAN KALLIO. 20 metriä korkea kiipeilykallio löytyy, kun ajat Kirkkonummelta noin 7 km Hangon suuntaan, käänny oikealle Lillåkerin tielle, autolle paikka heti 50 metrin päässä tien alussa oleva levike vasemmalla. Kävele polkua länteen hangon tien suuntaan noin 400 metriä kallion alle. Kymmenkunta reittiä, vaikeutta viitosesta kasiin.

KIRKKONUMMI, KAUHALA Kymmenkunta kiipeilyreittiä suurten kuusien varjostamalla länsiseinämällä, korkeutta 9 – 17 m. Käänny Kehäkolmoselta Lapinkyläntielle (numero 113) aja kymmenkunta kilometriä, käänny oikealle seuraten kylttejä Kauhalan ulkoilualue. Västerkullan kartanon läpi ulkoilualueen parkkipaikalle, josta jalkaisin 700 m polkuja pitkin luoteeseen puron oikeaa puolta ja mäen vasenta reunaa seuraillen.

KIRKKONUMMI, FALKBERGET 35 m korkea (reitit korkeimmillaan 25 m), yli sata metriä leveä osin yläosastaan pullistuva länsiseinämä. Reitit mielenkiintoisia joten käymisen arvoinen paikka. Käänny kehäkolmoselta Siuntion tielle, aja n 16 km Evitskogin kylään, käänny pohjoiseen (Kylmälään) johtavalle tielle, käänny noin kolmen kilometrin jälkeen vasemmalle johtavasta liittymästä vasemmalle, aja mutkaista soratietä (Stenbackavägen) Övitsbyn suuntaan kolme kilometriä, seinämä näkyy oikealla pellon takana. Toinen reitti johtaa alueelle Turuntien suunnasta. Kalliolla olisi hyvä välttää melua; Kallion lähellä on talo. Ollut vakavia parkkipaikkaongelmia!! Katso kiipeilyliiton sivuilta paikoitusohjeet.

NUMMEN KALLIO Etelä-Suomen parhaita ja ensimmäisiä urheilukiipeily paikkoja. Kymmenkunta reittiä, korkeus 15 m, vaikeutta seiskasta kasiin. Aja ykköstietä 70 km Helsingistä Turkuun päin, käänny Nummen liittymän jälkeen vasemmalle pienelle hiekkatielle, aja sata metriä, jätä auto pienelle levikkeelle, kävele oikealle kallioita kohti.

Turku, Salo ja ympäristö

RAVATTULAN KALLIO yli 10 metrinen kiipelyilypaikka Hämeentien ja Turun ohitustien risteyksessä metsässä Anttilan tavaratalon parkkipaikan takana.

KAKSKERTA Kiipeilykallio Kakskerran saarella Turusta etelään Paasikiviopiston läheisyydessä.

SAUVON KALLIOT useita boulder- ja yläköysikalloita, korkeutta 4 – 20 m. Reiteillä vaikeutta nelosesta kuutoseen. Aja Sauvon keskustasta tietä numero 181 etelään 10 km, Kalliot pienen rantaan johtavan huvilatien (yksityistie) varrella.

USKELAN TORAVUORI 25 metriä korkea lounaisseinämä. Aja salosta etelään tammisaareen johtavaa tietä numero 52 puolenkymmentä kilometriä Uskelan kylän kohdalle. Kallio vasemmalla aivan tien vieressä.

KAUKVUORI HYTTYSKALLIO Suosittu 15 m korkea kallio Uskelan kalliosta kilometrin verran luoteeseen tien toisella puolella. Useita hyviä reittejä. Aja salosta etelään tietä 52 pari kilometriä, käänny oikealle Kirjolankadulle, käänny pian vasemmalle Helisnummelle johtavalle kadulle, ja taas vasemmalle Kaukvuorenkadulle, aja kunnes vastaan tulee mäki ja korkeajännitelinja. Seinämä vasemmalla näkyvän yläosastaan pyöräkän kallion takana.

MUURLA, BABY FACE KALLIO muutamia reittejä 10 – 13 metrisellä kalliolla, vaikeutta kuutosesta kasiin. Reitit urheilukiipeilijöiden suosimia. Ajo-ohje: aja helsingistä 100 km Ykköstietä Turkuun päin, Kallio näkyy heikkohkosti tien oikealla puolella kilometri ennen Muurlan lasitehdasta Jätä auto vasemmalle puolelle kallioon louhitun varstoluolan eteen, kävele noin 100 m tieltä itään ja sitten ojan yli pohjoispuolelle.

Ahvenanmaa

MAARIANHAMINA, Lotsberget sijaitsee aivan Viking- terminaalin vieressä (n. 200 m etelään) on meren rannassa kaksi noin 10 metristä kalliota, joissa reilut 10 reittiä, vaikeutta viitosesta seiskaan.

KASTELHOLMA. Kasteholman linnalta tietä pari kilometriä etelään, Kartalla on merkitty tien itä-puolelle luonnonsuojelualue ja talo nimeltä Storängen. Kyseisen talon kohdalla näkyy pellon laidassa kalliojyrkänne. Korkeutta on parhaimmillaan noin 30 metriä, mutta kivilaji aika murenevaa.

SUND/STRÖMBOLSTAD. Skolberget Parikymmenmetrisellä kalliolla lähinnä vaikeita sporttireittejä parikymmentä kappaletta. Aja Sundista tietä n. 5 km itään. Strömbolstadin kylässä jätä auto viikinkilinnan parkkipaikalle. Kallio on pellon takana idässä. (Kartalla Strömbolstadin S:n kohdalla.) Varsinainen kiipeilykallio ei ole korkeimmalla/näkyvimmällä kohdalla vaan vaan vähän oikealle, pienessä lehdossa n. 20 metriä pellon laidasta.

GETA/Getavuoren luolat. Yksi “Suomen” parhaita Boulderpaikkoja. Satoja metrejä 5 – 8 metriä korkeaa seinää, jossa kattoja ym. mukavaa. Getavuoren päältä kulkee polku luolille. Parhaat kohdat juuri siinä missä kartalle merkitty “luolat” Parkkeeraus Soltuna kahvilalle. Katso Kiipeilyliiton access asiat.

GETA/Fåbelberget. Pari kilometriä luolilta pohjoiseen Djupvikenin itärannalla (Siinä missä kartalla on Fågelbergetin “F”) noin 100 metriä rannasta. Korkeutta enimmillään n. 20 metriä ja leveyttä n. 100 metriä. Parkkeeraus Soltuna kahvilalle. Katso Kiipeilyliiton access asiat.

GAMLAN. Getasta luoteeseen Dånön saarelle ja sieltä polkua pitkin (aika vaikea löytää) Gamlanin niemelle.

Hämeenlinna ja ympäristö

LEPPÄKOSKI, HAUKANKALLIO länteen avautuva, alaosiltaan puiden varjostama 40 m korkea seinämä. Kymmenkunta reittiä, vaikeutta kolmosesta kuutoseen, sekä muutama teknisen kiipeilyn reitti. Käänny Hämeenlinnan moottoritieltä Tervakosken liittymästä itään Ryttylään ja leppäkoskelle johtavalle tielle. Leppäkosken taajamassa yli joen ja sillan ali, käännytään oikealle Hausjärven suuntaan, noin 600 m päässä asutus loppuu. Viimeisen talon jälkeen kääntyy metsätie, jonka varrelle voi jättää auton. Seinämä on pihapiirissä, joten meteliä ei saa pitää.

KYTÄJÄ JAANANKALLIO lounaaseen avautuva, 25 metriä korkea seinämä. Muutama boulder-reitti sekä kymmenkunta reittiä. Käänny Helsinki – Hämeenlinna tieltä Hyvinkään kohdalta Läyliäisiin johtavalle tielle numero 186, aja noin 6 kilometriä, kallio näkyy pellon takana oikealla.
kuva Jaanankalliolta

PIILOLAMPI, noin 50 boulderreittiä. Aja Hyvinkään liittymästä 4,4 km Läyliäisiin johtavaa tietä, käänny oikealle Jauholammintielle, aja noin 3 km, boulderit oikealla. Kallio on Uudenmaan Virkistysalueyhdistyksen mailla

RAUTAVUORI, noin kymmenmetrinen kallio löytyy, kun ajat Jaanankallion ohi, käännyt liittymästä oikealle ja ajat n. 7 km, kallio tien oikealla puolella. Parikymmentä reittiä nelosesta seiskaan ja lisäksi bouldereita

Tampere ja ympäristö

Tampereen alueen bouldertopot Kiipeilykerho Vertikaalin toposivut

PYYNIKKI. Pyynikin harjulla Tampereen keskustan tuntumassa on useita pieniä boulderkallioita. Yläboulder on hieman ulkoneva ja alempaa vaikeampi. Kävellään Pyynikin näköalatornilta kuntopolkua kohti laululavaa. Vasemmalle viistoon polku jatkuu portailla, suuntaa sinne. Yläkallio sijaitsee portaiden puolivälissä vasemmalla (näkyy huonosti portaille). Alakallio löytyy vasemmalta, kun kävelet polkua 100 metriä eteenpäin.

Golfkentän kallio, Horha

MUSTAVUORI Lähes 30 metrinen länsiseinämä, 18 otekiipeilyreittiä, vaikeutta viitosesta seiskaan. Kallio lievästi positiivinen ja otteet pieniä. Kalkun kaupunginosassa. Tampereen keskustasta noin 9 km Nokian tietä, kallio laajassa soramontussa Mustavuoren laskettelukeskuksen vieressä.

VIITAPOHJAN MUSTALAISVUORI etelään avautuva 10 – 15 metriä korkea seinämä. Reilut 20 reittiä nelosesta kasiin. Sijainti noin 30 km Tampereelta. Tampereelta ajetaan Jyväskyläntietä, käännytään Teiskoon johtavalle tielle, jota ajetaan 3 km, kunnes käännytään oikealle Viitapohjaan johtavalle tielle, jota ajetaan noin 19 km, . Kioskin / kyläkaupan kohdalta jatketaaan vielä n. 1 km, kallio tien vasemmalla puolella. HUOM! Rauhoitettu Huuhkajan pesinnän vuoksi maaliskuulta kesäkuulle. Rauhoitusaika vaihtelee, joten tiedustele Kiipeilykerho Vertikaalilta onko rauhoitus vielä voimassa.

SIURON KETARAVUORI neljäkymmentä reittiä nelosesta kasiin. Pultattu, missä luontainen varmistaminen ei mahdollista. Tampereelta ajetaan Porintietä Murhasaaren sillan yli. Purson alumiinitehtaan liittymästä käännytään vasemmalle. Ajetaan Purson teollisuusalueen ohi, käännytään Ketarankatua oikealle, joka hetikohta päättyy kääntöpaikkaan. Polkua kadun päästä vähänmatkaa, vasemmalle polun haarasta.

NOKIA, MELON SEINÄMÄ Etelään avautuva 20 metriä korkea kallio, reiteillä vaikeutta kolmosesta viitoseen. Käänny Nokian keskustan ja Siuron väliseltä tieltä n. 500 m Melon voimalan jälkeen tunnelin kautta voimalan viereisen mäen päälle muuntamon viereen. Tästä polkua Kokemänjoen pohjoisrantaa muutama sata metriä alajuoksulle.

NOKIA, RÄMÖVUORI Koilliseen avautuva 10 – 13 metriä korkea seinämä. Nokian keskustasta Suoniemelle johtavaa tietä (2501) golfkentän kohdalle, käännytään kentän keskeltä kerhon ohi johtavalle tielle. kallio näkyy kentän lounaispuolella. (22 km Tampereelta) Kiipeilykielto keväällä: huuhkajan pesintä. Kalliomuodostelman kaakkoislaidalla 700 m kaakkoon Horhan kallio, korkeus 15 m.

KANGASALA, MÄYRÄVUORI boulderointia ja vaikeita reittimahdollisuuksia. Käänny Tampere – Lahti moottoritieltä Kangasalan keskustan jälkeen Huutijärven risteyksestä vasemmalle ja seuraavasta (Alatie) vasemmalle, käänny vasemmalle jokioistentielle, käänny oikealle Sortikontielle, aja tien päähän, kävele kohti mäkeä. Kalliot ovat mäen launaispuolella vain 50 m ennen Lahdentietä.

Pori ja ympäristö

KUORILAN SEINÄMÄ aja Tampereen suuntaan noin 10 km, käänny oikealle kyltin Kuorilan varastot kohdalta, aja suoraan noin 500 m, kallio vasemmalla.

Kallio, korkeus n. 10 m, leveys 30 m. Aja kirkon luota Vaasan suuntaan Kokoemäenjoen sillan yli, käänny rampista oikealle, käänny vasemmalle Noormarkun suuntaan johtavalle tielle, aja n. 4 km, käänny T-risteyksestä oikealle. Noormarkun tie kääntyy vasemmalle, mutta aja suoraan. Noin kilometrin päästä tie kaartaa vasemmalle, lautatarhan jälkeen soramonttu vasemmalla, kallio soramontun takana.

Vaasa ja ympäristö

Vaasan alueen bouldertopot Kiipeilykerho Highsportin toposivut

Mikroautorata.parikymmentä boulderreittiä Ajo-ohje: Tampere-vaasa moottoritieltä käänny Raippaluodon liittymästä oikealle, käänny vasemmalle Ratamaantielle, mikroautoradan varikko vasemmalla.Kivet n.200m eteenpäin.

Eläinten hautausmaa ,noin 100 boulderreittiä. Tampere – Vaasa Tieltä (E12) käänny Vanhaan vaasaan. Käänny Lentokentänristeyksestä vasemmalle. Oikealla Eläinten hautausmaa muutaman sadanmetrin jälkeen. Kivet metsässä. Jätä auto hautuumaan parkkipaikalle.

Pilvilampi . n. 20 boulderreittiä.Tampere-Vaasa tieltä (E12) Käänny Vanhaan Vaasaan. Jatka tietä suoraan kunnes tulet t-risteykseen, josta käännyt Kohti Vähäkyröä. Peltoaukeaman jälkeen hiekkatie vasemmalle. Kiviä tien ympäristössä.

Lahti ja ympäristö

HOLLOLAN HAVUKALLIO länteen avautuva 25 metriä korkea ja 200 m leveä seinämä, paljon upeita ja puhdistettuja pystyhalkeamia, reiteillä vaikeutta nelosesta kasiin. Suosittu kiipeilypaikka. Aja Lahdesta Hämeenlinnan suuntaan 9 km, sitten risteyksestä Riihimäelle päin 3 km. Kallio näkyy peltoaukeaman takana tien vasemmalla puolella. Katso pysäköinti kiipeilyliiton access sivuilta.

HÄMEENKOSKI, LINNAKALLIO, 20 metriä korkea kallio. Aja lahdesta tietä numero 12 Tampereen suuntaan Kosken taajamaan. Kallio taajaman kautta kulkevan ja ohitustien välissä kylän länsilaidalla.

LAMMI 20 metriä korkea kallio Lahti-Tampere tien (12) varrella tien 3191 risteyskohtaa vastapäätä.

PERSKALLIO , 20 metriä korkea kallio. Sijaitsee Järvelässä Lahden ja Riihimäen välillä. Lähde Järvelän juna-asemalta, kävele rautatietä pitkin 1,5 km itään, kallio on junaradan oikealla puolella näkyvän mäen itäseinämä. Pienen kopin kohdalta lähtee polku kalliolle. Kalliolla aiempi tekninen kiipeily ei ole enää sallittua!!

HEINOLAN MLK. RAUTVUORI 30 – 40 m korkea, kilometrin pitkä kalliovyöhyke, useita eri kallioita. Aja Lahdesta Heinolan maalaiskuntaan. Käänny Kouvolaan johtavalle tielle. Sadan metrin jälkeen risteyksessä on kioski, aja vielä 500 m ohi ja käänny vasemmalle sivutielle. Ensimmäisestä risteyksestä oikealle ja aja Alarääveli-järven rantaa kohden. Kalliot vasemmalla rannan tuntumassa.

Kouvola ja ympäristö

LILJENDAL boulderpaikka, kymmenkunta kiveä, yli 30 reittiä, vaikeutta 5- 7c . Aja Helsingistä Porvoontietä, käänny Kouvolaan johtavalle tielle, aja Liljendalin Shellin ohi 1,2 kilometriä , käänny oikealle Nothusvägenille, paikoita oikealle kääntyvän mökkitien risteyksen tuntumaan, kivet lähiympäristössä. Ajoaika Helsingistä vain 45 minuuttia. Topo löytyy slouppi.netistä

MIELAKKA. Lahti, Helsinki, Lappeenranta suunnasta: Nouse valtatieltä tienhaarasta Kouvola/Kuusankoski. Käänny kohti Kouvolaa. aja noin 2 km. ja käänny kohti Kotkaa oikealle Salpausselänkadulle. Aja 700 metriä ja käänny vasemmalle Kymeenlaaksontielle. Käänny vasemmalle Suomenkadulle. oikealle Ratavartijantielle, Riihitielle, Kotkankallionkadun toiseen päähän.

VALKEALA, OLHAVANLAMMEN SEINÄMÄ lounaaseen avautuva 50 – 60 m korkea kilometrin levyinen graniittiseinämä, sata reittiä, vaikeutta nelosesta seiskaan. Paljon pystyhalkeamia ja myös upeita laattareittejä. Suomen suosituin kiipeilyseinämä. Osa reiteistä lähtee vesirajasta, Suomen Alppikerholla vene käytettävissä. Olhavanlammen kiipeilyalue on nyt osa Repoveden kansallispuistoa ja tie etelästä on suljettu puomilla noin 8 kilometriä ennen kiipeilypaikkaa ja toinen puomi on pohjoiseen johtavalla tiellä 2,3kilometrin päässä kiipeilypaikasta. !!
Ajo-ohje Olhavan lähimmälle eli pohjoispuomille Helsingistä: Lähde helsingistä Lahdentielle , (tie 5) Käänny oikealle KOUVOLA MIKKELI suuntaan (tie 7) 2km Kuninkaantien Esson jälkeen tulee liittymä: KOUVOLA (tie 6)Kymen Paviljongin jälkeen valitset oikean kaistan, joka kääntyy alas oikealle, Pysyt edelleen6-tiellä. Kyltissä lukee KOUVOLA LAPPEENRANTA MIKKELI (12+15) Jatka 6-tietä Kuusankosken ohi, älä poistu 6-tieltä ennenkuin KOTKA MIKKELI HEINOLA Vasemmalle MIKKELI HEINOLA (tie 15)Oikealle MIKKELI VALKEALA KOUVOLA (tie 15) ABC:n jälkeen vasemmalle VUOHIJÄRVI 20 VALKEALA Oikealle VOIKOSKI 20T-risteyksestä oikealle VOIKOSKI AS. 1 Junaradan alituksen jälkeen oikealle VOIKOSKI AS (Kuismantie) Tie jatkuu viistosti vasemmalle KUISMA 7 Aja tien loppuun.Olet Saarijärven eteläpäässä.Kävele puomin suuntaan n. 2,3km.

Ajo-ohje eteläkautta( perille puomin jälkeen n. 8 km kävelyä tietä pitkin) Aja Kouvola – Mikkeli tietä (15) Valkealan kylän ohi pohjoiseen 15 km. Käänny vasemmalle tielle 3691 Vekaranjärvi, aja 7 km, käänny vasemmalle kohti Jaalaa, reilun kilometrin jälkeen käänny oikealle kohti Hevosojaa. Käänny 3 km jälkeen oikealle kyltin Kivisilmä – Sikoniemi kohdalta, aja 7 km, käänny vasemmalle risteyksestä Sikoniemi – Tervarumpu. Kävele 7 km kunnes tulee risteys jossa kyltit Karhusaari ja Karhulammintie, käänny vasempaan, kävele noin 400 m, kallio näkyy oikealla. Telttailu kallion juurella.

MUSTALAMMINVUORI sijaitsee Olhavan lähinaapurina pari kilometriä kaakkoon. Korkeutta 40 m, kalliolla kiivetty 70 luvulta alkaen. Nelosen ja viitosen vapaareittejä, sekä teknisiä reittejä. Mustalammen majaa voi vuokrata, tiedustele Orilammen Leirikeskuksesta. Muita: Tolosenvuori ja Kirnuhuoko

Hamina ja ympäristö

SUURIVUORI noin 20 metriä korkea länteen avautuva, alaosistaan puiden varjostama seinämä. Paikallisten kiipeilijöiden toimesta tehty kymmenkunta reittiä vaikeudeltaan nelosesta 5 plussaan. Kotkasta päin tullessa aja Haminan lähelle. Käänny Lappeenrantaan johtavalle tielle, aja 400 metriä ja käänny vasemmalle Lankamalmin tielle. Aja soratietä n. 3,4 km (soranottoalueen läpi) Vastaan tulee kallioseinämä oikealla heti tien vieressä. (myös tällä kalliolla on muutama kiipeilyreitti) jatka vielä kolmisensataa metriä, vasemmalla on pieni kyltti Suurivuori 450 m, Kävele polkua kallion laelle.

Mikkeli ja ympäristö

Ihastjärvi boulderalue, nelisenkymmentä reittiä. Aja Porrassalmenkatua pohjoiseen 3 km, käänny vasemmalle Imatrankadulle, aja 300 m, paikoita vasemmalle. Kivet metsässä Imatrankadun pohjoispuolella

HEINOLAN MLK, PIRUNKIRKKO Kallion korkeus 15 m, leveys 100 m. Kallio ulkonee enimmillään jopa 7 m. Sijainti Heinolan Mlk, Paistjärvi, tien 414 tuntumassa pari kilometriä Sonnanen- nimisen järven länsipuolelta kääntyy metsätie pohjoiseen ja päättyy Iso- Vuorttusen rantaan, josta kävelyä polkua pitkin opasteiden mukaan noin kilometri.

JAALA, LAHNAVUORI Korkeus n. 50 m, josta 20- 25 m pystysuoraa. Kallio avautuu luoteeseen, ja juurella on mahtava pirunpelto. Sijainti: Jaala, Lahnajärven kaakkoisrannalla Jaalan ja Mäntyharjun välisen tien itäpuolella.

MÄNTYHARJU, TURUNVUORI Länteen avautuva 20- 35 metrinen kallio, leveys 600 m. Sijainti: Mäntyharju, Sipilänkylä. Aja Kouvolasta Mikkeliin päin aina Korpijärven pohjoispäähän, josta pikkutietä noin 7 km länteen. Kallion eteläpäässä noustu muutama halkeama- ja kitkareitti.

YÖVEDEN RANTAKALLIOT Suoraan vedestä kohoavia 20- 35 metrisiä seinämiä, joiden leveys vaihtelee 50 metristä 300 metriin. Kalliomaalauksia, Saimaata kauneimmillaan. Sijainti Ristiinan kirkolta vesireittiä pitkin kaakkoon. Kulku vesitse tai pitkin Suurlahden tieltä lähteviä puistoteitä ja polkuja.

HAUKKAVUORI vartioi Uittamonsalmen länsipäätä. Tälle yli 20 metriselle suoraan järvestä nousevalle seinämälle pääsee myös Suurlahden tieltä kääntyvää mieluantietä pitkin. Parkkipaikalta tullaa polkua pitkin suoraan muinaishaudoille, jotka ovat kallion laella.

VIERIVUORI on Uittamonsalmen kapeimmalla kohdalla, sen pohjoisrannalla. Korkein yhtenäinen seinämä 17- 32 m. on aivan suuren sähkölinjan vieressä. Jyrkänteen puolivälissä kalliomaalauksia. Ajo- ohje: Ristiinan kirkolta 8 km Suurlahteen päin, minkä jälkeen oikealle 4 km Hartikkalan tietä. Alueelle kiivetty n. 20 reittiä. Osa reiteistä varmistettavissa kiiloilla ja frendeillä.

ASTUVANSALMELLA ovat maamme tunnetuimmat ja komeimmat kalliomaalaukset. Itse muinaismuiston kohdalla ei tietenkään saa kiipeillä, mutta vajaan kilometrin päässä luoteessa on komea vedestä kohoava seinämä. Kalliomaalauksille lähtee opastettu polku Suurlahdentieltä.

KORKIA niminen saari Salonselän ja Lehtisenselän välissä kohoaa 60 m Saimaan pinnasta. Eteläseinämä ei ole pystysuora, mutta näyttävän näköinen.

NAAPONIEMEN länsirannalla Lehtiselän eteläosassa on nimetön kallio. Jyrkkänä ja osin ulkonevana se kohoaa suoraan vedestä aina 45 metrin korkeuteen ja on Yöveden komeimpia.

PUUMALA, TOLLOVUORI Suurin korkeus Saimaasta 67 m, varsinaiset seinämät 20- 35 m. Kahdella vierekkäisellä seinämällä kokonaisleveyttä puolisen kilometriä. Sijainti: Puumala, Pukinsalo, karttalehti 314302. Kalliot ovat aivan tien vieressä Ristiinasta Hurissaloon menevän tien pohjoispuolella Kyllölänsalon risteyksen kohdalla. Kiivetty muutamia reittejä loivahkolla pohjoiskalliolla..

ANTTOLA, VUORILAHDENVUORI kohoaa lyhyellä matkalla 70 m Saimaan Louhivedestä. Kolmen kilometrin säteellä kymmeniä seinämiä, joiden korkeus 10- 35 m ja leveyttä jopa 800 metriin saakka. Sijainti: Anttola, Sipilänkylä, karttalehti 314112 Anttolan kirkolta n 6 km etelään. Vuorilahden itärannalla kohoavalle vuorelle. Vajaan kilometrin päässä idässä on Rakovuori jonka länsiseinämä on 30 m korkea.

PUUMALA, HAUKKOVUORI Seinämillä korkeutta 10- 40 m, leveyttä 800 m. Luonnonsuojelukohde. Sijainti: Puumala, Hurissalo.

ANTTOLA, RAPIONVUORI Länsiseinämän korkeus 20- 55 m, leveys 150 m. Kallio, jonka kiivettävä korkeus on parhaimmillaan suomenennätystasoa, olisi suosittu kiipeilypuisto, jos sijaitsisi pääkaupunkiseudulla. Hyvänlaatuinen kiviaines, jossa runsaasti pystylinjoja. Kallion pohjoisäpäähän on liidattu muutama reitti. Alkukesästä varottava häiritsemästä haukan pesintää. Sijainti: Anttola, Hirvensalo. Mikkelistä kantatietä nro 62 ajetaan Anttolan ohi ja käännytään vasemmalle (pohjoiseen) viitalta “Hirvensalmi” Ajetaan 9 km soratietä Kuparonvirrann lossille. Lossilta jatketaan n. 2 km pohjoiseen ja käännytään vasemmalle tervakallion tielle. Ajetaan tien päähän (käänny matkalla oikealle). Käännytyspaikalta kävellään takaisinpäin n. 200 m, josta hakkuuaukon yli lkännen suuntaan. Kävelymatka n. 500 m.

JUVA, KAARNAVUORI Itäseinämän korkeus 40- 45 m, leveyttä kaikkiaan 800m. Hurja kattoulkonema, liki 10 metriä, jossa pari halkeamaa. Myös todella ilmava köydellä laskeutumispaikka! Laelle aikovan on kierrettävä aika kaukaa pohjoispuolelta. Sijainti Juva, Saukonsalo. Autolla pääsee nykyisin aivan kallion juurelle saakka. Kohde on vain kilometrin päässä edellisestä Rapionvuoresta salmen vastarannalla, mutta siis jo Juvan puolella.

Saukonsalosta löytyy parikymmenmetrisiä jyrkänteitä, esim. Kuvavuori, Kaarnalamminmäki, Rahavuori, Ristimäki ja Aittavuori.

JUVA, KAIKUVUORI Seinämän korkeus 35m, leveys 300 m. Sijainti: Juva, Uimasalo, sijaitsee kahden edellisen paikan pohjois- ja itäpuolella.

Alueen muita kohteita on Sarkasvuori, Tauluvuori, jonka seinämä 25 m, erikoinen kalliosola Ristilammen itäpäässä (korkeus 20m, pituus 100 m) ja sen eteläpuolella kohoava nimetön vuori.

Edellisten lisäksi löytyy Etelä- Savosta muitakin kiinnostavia nähtävyyksiä, kuten Anttolan Neitvuori ja Hiidenvuori, Sulkavan Linnavuori, Mikkelin Maalaiskunnan Konivuori, Kirkkokivet Otavassa ja Puulaveden kalliosaaret.

Imatra ja ympäristö

SIMPELEEN HAUKKAVUORI noin 50 metriä korkea, laaja eteläseinämä. Paikallisten kiipeilijöiden toimesta avattu muutama kalliokiipeilyreitti, sekä talvella muutama jääputousreitti. Aja Imatralta kuutostietä pohjoiseen, käänny Simpeleen taajamaan johtavalle tielle, aja taajaman läpi, käänny vasemmalle, aja sahalaitoksen läpi, jatka hyvin mutkaista ja mäkistä soratietä muutama kilometri. Käänny vasemmalle nähtävyys Haukkavuori kyltin kohdalta. aja pari kilometriä, jätä auto Haukkavuoren parkkipaikalle. ( Älä jätä autoa kesämökkitien varrelle tai parkkipaikalle.) Kiipeilyseinämä Sarajärven pohjoisrannassa.

40 m korkea rantakallio Uukuniemen kunnassa Pyhäjärven Papinniemessä.

Savonlinna

Kaikuvuori 8- 18 metrinen kallio, kymmenkunta reittiä viitosesta seiskaan Savonlinnan keskustassa Savonkadun koillispuolella Jäähallista etelään
30 metrinen kallio, lähtee yli pystysuoraan vedestä, saaressa Savonvirrasta n. 15 km pohjoiseen Rauhanvirran lähellä Iso- Matarin saaren vieressä oleva saari.

Kuopio

Neulamäen seinämä kallio Viitostien länsipuolella Neulamäessä puijosta etelään. Aja neulamäentietä asuntoalue kiertäen eteläpuolelle, seinämä eteläsuunnassa.
Haminanlahti 11 metrisellä kalliolla toistakymmentä reittiä, kolmosesta seiskaan. Aja moottoritietä etelään 8 km, käänny oikealle tielle 551 Tervo, Karttula, aja3,5 km, Haminanlahti 2 löytyy vasemmalta. tai jatka vielä, kunnes oikealle eroaa tie Lamperila, jätä auto risteyksen lähelle ja Haminanlahti 1 löytyy tien etelpuolelta.

Joensuu

VUORIVAARA 10- 15 metriä korkea kallio, suurelta osin yli pystysuora. Reittejä noin 20, vaikeutta 4 plussasta kasi miikkaan, osa reiteistä pultattu, laskeutumisankkurit löytyy.Ajo- ohje: Joensuusta tietä numero 74 Ilomantsin suuntaan n. 25 km, käänny oikealle Kiihtelysvaaraan johtavalle tielle (494), aja n. kilometri, käänny vasemmalle Kastelammentielle, aja n. 5 km, kalliot tien vieressä.

25 metriä korkea kallio Ilomantsin Tuupovaaran eteläpuolella järven itärannalla.

Jyväskylä ja ympäristö

Jyväskylän alueen topot Kiipeilykerho Projektin toposivut

AITTORINNE Boulderpaikka, 10 reittiä kolmosesta kuutoseen, aja Seppäläntietä, käänny oikealle Vaajakoskentielle, käänny vasemmalleRunkotielle, sitten Latvatie, käänny oikealle Yläaitankadulle, aja päähän, paikka pururadan takana kaakossa
VIHTAVUORI, HALSVUORI noin 20 metriä korkea, 100 metriä leveä eteläseinämä. Seinämällä muutama vaikea porahakareitti ja muutama yläköysireitti. Aja nelostietä Jyväskylästä pohjoiseen noin 8 km. Käänny oikealle kyltin Kuukanpää – kohdalta. Aja noin 3 km, kunnes tulee rsteys, känny vasemmalle Kuukanpään suuntaan. Aja muutama kilometri kapenevaa soratietä. Tulee kyltti “Yleinen tie päättyy” jatka vielä pari kilometriä, kallio näkyy vasemmalla.

Muu Suomi

KANNUS Siirtolohkareita, korkein 8 m. Boulder- ja yläköysikiipeilyyn.

OULUN YMPÄRISTÖ

Oulu, Merikosken muuri on voimalaitoksen graniittilohkareista rakennettu patoseinämä Tuirassa.
Kymmenkunta reittiä vitosesta seiskaan.

Boulderpaikka Merikosken voimalan alakanavan varressa Tuirassa

JÄÄLIN BOULDERIT. Siirtolohkareita Jäälin metsässä 10 km Kuusamontietä.

YLIKIIMINKI, PYSSYVAARA. 8 m korkea kallio, helpohkoja yläköysireittejä.

PUDASJÄRVI, Hampusvaara. 12 m korkea etelään avautuva seinämä, 12 reittiä, vaikeudet kolmosesta kuutoseen, mahdollisuus avata vaikeita ulkonevia linjoja. Aja Oulusta noin sata kilometriä Kuusamontietä, käänny Iinattijärven eteläpuolelle johtavalle tielle, rieteyksessä kyltti Petäjäsalmen Savustamo. Aja tietä muutama kilometri kunnes oikealla on peltinen kaarihalli. Kiipeilyseinämä metsässä hallin takana.

KUUSAMO

Kuusamo, RUOPPIVAARA 30 reittiä, korkeutta 10- 30m, vaikeutta nelosesta kuutoseen, kiven laatu mureaa. Ajo- ohje: Rovaniemeltä n. 170 km Kuusamoon päin tai Kuusamosta n. 25 km Rovaniemen suuntaan. Käännytään Lohiranta- kyltin kohdalta ja ajetaan 3 km. Sillan ja vastamäen jälkeen vasemmalle. Kyltissä lukee Syrjäsuo. N. 2 km jälkeen käännytään oikealle hiekkamontun kohdalta. Ajetaan metsäautotietä pari kilometriä ja sitten oikealle. Tie haarautuu miltei heti ja siitä vasemmalle. Oikealla pitäisi näkyä pieni lampi; n. 300 m ja oikealla on ”parkkipaikka” josta kalliot näkyvät.

JULMA ÖLKKY on 20-50 metriä syvä rotkolaakso, jossa on vesi pohjalla. Kalliokiipeilyyn soveltuvaa seinämää on kilometrikaupalla. Alueella on kiipeilty vainmuutaman kerran. Reittejä ei ole puhdistettu. Kuusamosta 5-tietä etelään n. 40 km, käänny Teeriranta-Ölkky tielle ja aja n. 15 km josta opasteet Julmalle Ölkylle.

POSIO

KOROUOMA 6 reittiä, korkeutta 20- 60 metriä. Jylhä Korouman rotkolaakso sijaitsee Pernun kylän läheisyydessä. Aja Rovaniemeltä kantatietä 81 Posiolle päin noin 100 km, tulee iso parkkipaikka, jossa Posion Infotaulu. Kapea metsäautotie Korouoman kesäkiipeilypaikalle lähtee oikealle heti parkkipaikan jälkeen. Aja suoraan noin 3 km, tulet yksityisen majan eteen. Vasemmalla Korouoman vaellusreitin opastetaulu. Seuraa merkittyä vaelluspolkua noin kaksi kilometriä, kunnes ylität Korojoen, seinämä suoraan edessä. Korouoma kuuluu nykyisin luonnonsuojelun piiriin ja siellä uusien reittien tekeminen on luvanvaraista. Katso access asiat Kiipeilyliiton sivuilta.

ROVANIEMI

Rovaniemen Vuoristoklubin sivuilta löytyy topo Rovaniemen alueelta.

SODANKYLÄ

HIRVEÄKURU 15 reittiä, korkeutta 10- 20 m, vaikeutta nelosesta kuutoseen. Ajetaan Rovaniemeltä Ivaloon päin. Sodankylän kohdalta käännytään Pelkosenniemi- Kemijärvi-suuntaan. Ajetaan noin 15 km, Kitisenjoen yli ja Hirveäkurun parkkipaikalle. Tien yli ja polkua myöten kallion juurelle. Kalliot ovat järven rannalla.

POHJOIS-RUOTSI, RIDDERHÄLLEN Pohjois-Ruotsin laajin kiipeilypuisto, noin 70-80 metriä korkea eteläseinämä. Noin sata reittiä helposta hyvin vaikeaan, paikoin porahakavarmistukset. Aja Haaparannasta Luulajaan. Matka noin 130 km. Käänny muutama kilometri Luleån eteläpuolelta oikealle tielle 94, Älvsbyn kylästä tielle 374 (menee Jokkmokia kohti). Aja noin 20 km luoteeseen, käänny oikealle sivutielle vähän ennen joen siltaa Ridderhällen kyltin kohdalta. Aja sivutietä kunnes kallio näkyy oikealla puolella noin 700 metrin päässä tiestä. Parkkeeraus Majatalon/mökin/maatilan tietä 30 m. Polku kalliolle lähtee talon oikealta puolelta. Telttapaikat kallion yläpuolella.