Solmut ja prusik naru

Kaksinkertainen kahdeksikko
Käytetään köyden kiinnittämiseen yläköysiankkuriin ja valjaisiin. Nykyisin sitä käytetään myös kahden köyden kiinnittämiseksi toisiinsa. Solmu on helppo avata kuormituksen jälkeenkin. Heikentää köyden vetolujuutta vain 20 – 25%- Solmun jälkeen pitäisi jättää häntää 10 kertaa köyden halkaisija.

 

Kaksinkertainen kalastaja:
Käytetään solmittaessa kaksi köyttä (eri vahvuisiakin) toisiinsa vaikkapa prusik- narussa. Soveltuu myös Tubular- nauhojen solmimiseen toisiinsa. Heikentää vetolujuutta n. 40 – 35%.

 

Prusik- eli pelastussolmu:
Pelastusnarulenkit kuuluvat jokaisen kiipeilijän varusteisiin. Niitä käytetään pelastukseen, tai pelastautumiseen. Niillä voidaan kiivetä köyttä myöten ylöspäin pois vaikkapa jäätikön railosta tai vinosta kalliohalkeamasta räpsähtämisen jälkeen sileän laatan kohdalta. Köyttä myöten kiipeämiseen käytetään 5 – 6 mm vahvuista apuköyttä, josta tehdään kaksi erillistä narulenkkiä ja solmitaan silmukoiksi.

Klassinen Prusik
On kaksi tapaa toimia. Tapa 1: 5 millin narusta tehdään 4,5 metrin ja 1,5 metrin pätkät, jotka tehdään lenkeiksi tuplakalastajansolmulla. Yläpäät yhdistetään köyteen prusiksolmulla. Lyhyen silmukan “häntä” yhdistetään valjaiden sulkurenkaaseen , pitempi pannaan valjaiden ali ja molempien jalkaterien ympäri yht’aikaa. Tällä tyylillä kiivetessä nostetaan molemmat jalat samanaikaisesti, jolloin voidaan siirtää pitkää narua ja kun painetaan jalat suoraksi, voidaan siirtää lyhyttä narua köydessä *.

Toinen, vähemmän käytetty tapa: otetaan 9 m narua, tehdään kaksi narulenkkiä siten, että toiseen käytetään ko. narua 4,3 m ja toiseen 4,7 m. Toisesta lenkistä tulee siis hieman pitempi. Yläpäät pannaan köyteen pelastusnarusolmun ohjeella; “häntä” 2 kertaa silmukan sisästä. Lyhempi narulenkki samoin köyteen 15 cm edellisen alapuolelle. Molemmat “hännät” pannaan valjaiden vyötärönauhan alta, silmukat taittaen jalan kärjestä kengän ympärille, toinen toiseen jalkaan. Kiipeäminen tapahtuu vuoroaskelin. Solmu joutuu köydessä aina rasituksessa tiukalle. Ennen solmun siirtoa ylös siltä “taitetaan niskat” eli se pehmitetään ulointa punosta vapauttamalla.

* Enemmässä käytössä naru hiertää valjaita. Tällöin suositellaan rintavaljaita ja niissä sulkurengasta, jonka kautta naru pujotetaan.

Ranskalainen Prusik
On laskeutumisen varmistusapuväline. Se valmistetaan 125 cm pituisesta 6 millin apuköydestä. Se solmitaan Ranskalaisella prusiksolmulla köyteen kasin alapuolelle ja häntä kiinnitetään istumavaljaiden toiseen reisilenkkiin ruuvisulkurenkaalla. Etuna tällä toimintatavalla on. että solmun saa laukeamaan kuormitettunakin käsivoimalla ja voi jatkaa laskeutumista. Narun pituus tulee olla ehdottomasti oikea. Se ei saa yltää laskeutumiskahdeksikon sisään, jolloin se voi jumittaa köyden.

Ranskalainen prusik toimii tehokkaasti myös taljan lukitsemisessa pelastustoiminnassa.

prusikki

 

Puolisiansorkka eli HMS solmu
Solmua käytettiin aiemmin kiipeilijän dynaamiseen varmistamiseen HMS sulkurenkaan kanssa. Solmun käyttö voi pyörittää vahingossa sulkurenkaan ruuvin auki

 

Siansorkkasolmu
Käytetään kiipeilijän yhdistämiseen varmistuspaikkaa suoraan köydestä, jos ei ole mukana nauhalenkkejä